تاریخ انتشار: شنبه 1403/11/06 - 14:16
کد خبر: 528483

پایان سلطه مافیای معدل/ چرا حذف تأثیر معدل باید شامل همه پایه‌ها شود؟

پایان سلطه مافیای معدل/ چرا حذف تأثیر معدل باید شامل همه پایه‌ها شود؟

واکنش‌های مقامات بلندپایه و نمایندگان مجلس نسبت به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری، اهمیت و حساسیت این موضوع را دوچندان کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از همشهری آنلاین؛ تصمیم اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر حذف تأثیر قطعی معدل پایه دهم در آزمون سراسری و اعمال تأثیر قطعی معدل در سایر مقاطع، واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی نمایندگان مجلس، کارشناسان و افکار عمومی برانگیخته است. به اعتقاد منتقدین این مصوبه، گرچه با هدف تحقق عدالت آموزشی اتخاذ شده، اما در عمل چالش‌ها و نابرابری‌های زیادی را به دنبال داشته است. واکنش‌های مقامات بلندپایه و نمایندگان مجلس، اهمیت و حساسیت این موضوع را دوچندان کرده است.

پیشینه تأثیر معدل در کنکور

بحث تأثیر معدل در کنکور از دهه ۱۳۸۰ آغاز شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۶ برای کاهش فشار کنکور و افزایش اهمیت عملکرد دانش‌آموزان در مدرسه، مصوبه‌ای را برای تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور تصویب کرد. در سال ۱۳۹۲، مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشجو، تأثیر معدل را به‌صورت تدریجی و مشروط به استانداردسازی امتحانات نهایی مطرح کرد. با این حال، تصمیمات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از جمله اعمال تأثیر قطعی معدل، به دلایل مختلف، از جمله نبود زیرساخت‌های لازم، مورد نقد قرار گرفته است.

اظهارات نمایندگان مجلس درباره تأثیر معدل
احمد نادری (عضو هیأت‌رئیسه مجلس)

پایان سلطه مافیای معدل؛ چرا حذف تأثیر معدل باید شامل همه پایه‌ها شود؟
احمد نادری، نماینده تهران و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، از منتقدان جدی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وی در توییتی نوشت:
“شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درحالی تأثیر معدل پایه دهم در آزمون سراسری را حذف کرد که باید پاسخگوی این بدعت‌گذاری غیرقانونی در نادیده گرفتن مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی باشد. آینده آموزش‌عالی و سرنوشت فرزندان این کشور نباید گروگان و تحت‌تأثیر مافیای معدل باشد.”

این اظهارات، نشان‌دهنده نگرانی او نسبت به نادیده گرفتن مصوبات مجلس و افزایش نفوذ مافیای آموزشی در سیاست‌گذاری‌های آموزشی است.

محمدرضا احمدی سنگر
(عضو کمیسیون آموزش مجلس)
پایان سلطه مافیای معدل؛ چرا حذف تأثیر معدل باید شامل همه پایه‌ها شود؟

محمدرضا احمدی سنگر، عضو کمیسیون آموزش مجلس، تأثیر قطعی معدل را ناعادلانه دانست و اظهار داشت: “تأثیر قطعی معدل زمانی می‌تواند عادلانه باشد که زیرساخت‌های آموزشی در سراسر کشور همسان و استاندارد باشد. اما در حال حاضر، تفاوت‌های بسیاری میان مناطق مختلف کشور وجود دارد که این مصوبه را ناعادلانه می‌کند.”

وی همچنین افزود:
“اعمال تأثیر قطعی معدل باعث افزایش فشار روانی دانش‌آموزان و تقویت مافیای آموزشی می‌شود. ما خواستار بازنگری کامل در این مصوبه هستیم.”

۳. احسان عظیمی‌راد (سخنگوی کمیسیون آموزش):

احسان عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، به موضوع ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به قانون‌گذاری اشاره کرد و گفت:
“این مصوبه بدون در نظر گرفتن مصوبات مجلس و بدون هماهنگی با قوه مقننه تصویب شده است. ورود شورا به این حوزه، مغایر اصول ۵۷ و ۸۵ قانون اساسی است و باید اصلاح شود.”

وی همچنین تأکید کرد:
“تأثیر قطعی معدل به جای کاهش استرس دانش‌آموزان، فشار روانی مضاعفی ایجاد کرده و عدالت آموزشی را نقض می‌کند. پیشنهاد ما، بازنگری در این مصوبه و تعلیق آن است.”

نامه علی لاریجانی به رهبر معظم انقلاب
پایان سلطه مافیای معدل؛ چرا حذف تأثیر معدل باید شامل همه پایه‌ها شود؟

یکی از مهم‌ترین وقایع مرتبط با این موضوع، نامه علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، به مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۷ بود. لاریجانی در این نامه به نگرانی‌های مرتبط با کنکور، از جمله نقش مافیای آموزشی، تبلیغات مخرب و بی‌عدالتی در نظام آموزشی اشاره کرد. وی خواستار ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع و بازنگری در سیاست‌های مرتبط با کنکور شد. رهبر معظم انقلاب نیز در پاسخ، شورای عالی انقلاب فرهنگی را مأمور رسیدگی به این موضوع کردند.

ورود محمدباقر قالیباف به موضوع
پایان سلطه مافیای معدل؛ چرا حذف تأثیر معدل باید شامل همه پایه‌ها شود؟

محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دیگر مقامات برجسته‌ای است که به موضوع تأثیر قطعی معدل ورود کرده است. وی در واکنش به انتقادات نمایندگان در یکی از جلسات علنی مجلس گفت:
“در شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کردم که یک بار دیگر در موضوع کنکور بازنگری شود. عدالت آموزشی و کاهش فشار روانی دانش‌آموزان باید در اولویت قرار گیرد.”
قالیباف تأکید کرد که مصوبات شورا باید در هماهنگی با مصوبات مجلس و با در نظر گرفتن عدالت آموزشی انجام شود.

نقد و تحلیل تصمیم شورا از دیدگاه برخی نمایندگان

۱. نابرابری در زیرساخت‌های آموزشی

تفاوت در کیفیت آموزشی میان مناطق مختلف کشور، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تأثیر قطعی معدل است. دانش‌آموزان مناطق محروم به دلیل کمبود امکانات آموزشی و معلمان متخصص، فرصت برابر برای رقابت ندارند. این موضوع باعث نقض عدالت آموزشی می‌شود.

۲. فشار روانی و تقویت مافیای آموزشی

تأثیر قطعی معدل باعث افزایش فشار روانی بر دانش‌آموزان و خانواده‌ها شده است. این فشار، زمینه را برای فعالیت مافیای آموزشی، از جمله فروش سوالات امتحانات نهایی و تبلیغات گسترده کلاس‌های خصوصی، فراهم کرده است.

۳. ورود شورا به قانون‌گذاری

نمایندگان مجلس بارها تأکید کرده‌اند که قانون‌گذاری در حیطه وظایف مجلس است و شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند بدون هماهنگی با مجلس، مصوبات مرتبط با کنکور را تصویب کند.

راهکارهای پیشنهادی

۱. اصلاح زیرساخت‌های آموزشی:
زیرساخت‌های آموزشی باید استاندارد شود تا دانش‌آموزان در سراسر کشور از امکانات برابر برخوردار باشند.

۲. لغو یا تعلیق تأثیر قطعی معدل:
تأثیر معدل باید تدریجی و اختیاری باشد تا از فشار روانی بر دانش‌آموزان جلوگیری شود.

۳. حذف تأثیر معدل در مناطق محروم:
در مناطق کم‌برخوردار، تأثیر معدل باید حذف یا کاهش یابد تا عدالت آموزشی تضمین شود.

۴. تقویت هماهنگی میان مجلس و شورا:
تصمیمات مرتبط با نظام آموزشی باید در هماهنگی کامل میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ شود.پکلام آخر
تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تأثیر قطعی معدل، با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی نمایندگان مجلس روبه‌رو شده است. آنها این تصمیم را ناقض عدالت آموزشی و مغایر مصوبات مجلس دانسته‌اند. ورود علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف نیز به این موضوع، نشان‌دهنده اهمیت و حساسیت آن است. از نظر برخی کارشناسان منتقد، برای تحقق عدالت آموزشی و کاهش نابرابری‌ها، اصلاح زیرساخت‌ها، بازنگری در تصمیمات شورا و هماهنگی با مصوبات مجلس ضروری است.

کلام آخر..

تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تأثیر قطعی معدل، با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی نمایندگان مجلس روبرو شده است. احمد نادری، محمدرضا احمدی سنگر، احسان عظیمی راد و … از جمله نمایندگانی هستند که این تصمیم را ناقض عدالت آموزشی و مغایر مصوبات مجلس دانسته‌اند.

ورود علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف نیز به این موضوع، نشان‌دهنده اهمیت و حساسیت آن است. از نظر برخی کارشناسان منتقد، برای تحقق عدالت آموزشی و کاهش نابرابری‌ها، اصلاح زیرساخت‌ها، بازنگری در تصمیمات شورا و هماهنگی با مصوبات مجلس ضروری است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کاهش دما در تهران و هشدارها و توصیه‌های ایمنی مدیریت بحران
اسکوچیچ: من دلیل باخت هستم
تمدید مهلت ثبت نام در فراخوان جذب اعضای هیئت علمی
چگونه می‌توان از عنایت خاص اهل‌بیت(ع) بهره‌مند شد
اعلام نتایج چهارمین فراخوان مشترک بنیاد ملی علم ایران و بنیاد ملی علوم طبیعی چین
این نقاشی عرض تسلیتی است به امام رضا(ع)
نماز خواندن کارتال سرمربی پرسپولیس در نمازخانه آزادی +فیلم
نظر وزارت بهداشت درباره واکسن HPV
صرف عصرانه عراقچی در یکی از رستوران‌های کابل
واکنش «کارتال» به برد پرسپولیس برابر تراکتور +فیلم
علیرضا بیرانوند بعد از شکست تراکتور چه کرد؟
در برنامه‌های اعتکاف کاری کنید که روحیه معنوی در میان جوانان تثبیت بشود
نظر دولت تأثیر مثبت معدل سال‌های یازدهم و دوازدهم بر کنکور است
نظر دولت تأثیر مثبت معدل سال‌های یازدهم و دوازدهم بر کنکور است
ثبت‌نام در فراخوان جذب اعضای هیات‌علمی تا ۱۲ بهمن تمدید شد
انتصاب محمدرضا جلیلی به سمت معاونت اردویی سازمان بسیج اساتید
ثبت اولین گل طارمی در سری A ایتالیا
وزارت علوم درباره مصوبه کنکوری پاسخی به شورا نداد
به فکر صعود در لیگ نخبگان آسیا هستیم
برخورد با بازیکنان سابق پرسپولیس شایسته نبود
بازی ۶ امتیازی را از تراکتور بردیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top